Strona fazon.pl wykorzystuje pliki cookies.

Wszystko na temat rozmowy kwalifikacyjnej

Czym jest i czemu służy?

Rozmowa kwalifikacyjna, inaczej zwana rozmową rekrutacyjną, znana także pod pojęciem interview lub wywiadu, jest jednym z podstawowych narzędzi w procesie selekcji kandydatów. Jej celem jest nawiązanie bezpośredniego kontaktu z kandydatem starającym się o pracę. Osoba przeprowadzająca rozmowę poprzez dobór odpowiednich pytań zdobywa informacje o kandydacie, weryfikuje jego doświadczenie zawodowe, przygotowanie merytoryczne, cechy osobowości i motywację do podjęcia pracy. Dla kandydata rozmowa rekrutacyjna stanowi okazję, aby dowiedzieć się czegoś o firmie i stanowisku, o które się ubiega.

 

Zaproszenie cię na rozmowę oznacza, że na podstawie informacji, których dostarczyłeś o sobie w CV i liście motywacyjnym potencjalny pracodawca podjął decyzję o dalszej weryfikacji twoich predyspozycji. W dużym stopniu spełniasz zatem wymagania firmy wobec kandydatów na dane stanowisko. Podczas spotkania z tobą rekruter będzie poszukiwał informacji, potwierdzających twoje przygotowanie do zajęcia tegoż stanowiska. Z pewnością nie jesteś jedyną osobą, z którą prowadzone są rozmowy. Załóżmy, że w odpowiedzi na ogłoszenie przysłano pięćdziesiąt CV. Telefonicznie osoba rekrutująca porozmawia z jedną trzecią, a zaprosi na spotkanie może siedem osób. Jesteś już bardzo daleko, nie zmarnuj szansy! Musisz zadbać o to, aby zrobić dobre wrażenie i zaprezentować się jak najlepiej, przekonująco i wiarygodnie omawiając swoje doświadczenie zawodowe i zdobyte kwalifikacje.

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?

Są rzeczy, na które nie masz wpływu – posiadasz określone doświadczenie, wykształcenie i tego nie zmienisz, ale możesz zwiększyć swoje szanse, przygotowując się i zbierając informacje.

O firmie:
Musisz zdobyć jak najwięcej wiadomości o firmie, w której ubiegasz się o pracę. Zapoznaj się ze specyfiką jej działalności oraz dowiedz się, jaką ma pozycję na rynku. Powinieneś znać branżę, w której działa dane przedsiębiorstwo. Jeżeli ponadto uda ci się zdobyć informacje dotyczące polityki personalnej, będziesz mógł odpowiedzieć sobie, jakie masz możliwości rozwoju, awansu, czego możesz oczekiwać i czy to, co oferuje firma, pokrywa się z Twoimi oczekiwaniami wobec przyszłej pracy. Koniecznie odwiedź stronę internetową pracodawcy! I zakładkę „praca u nas, rekrutacja itp.".

O sobie:
Drugim etapem powinno być usystematyzowanie wiedzy o sobie, swoim doświadczeniu, kwalifikacjach, szkoleniach, które będą przydatne na danym stanowisku. Część z tych informacji zawarłeś już w CV i w liście motywacyjnym. Warto się teraz zastanowić nad takimi zagadnieniami, jak: twoje mocne i słabe strony, przeanalizowanie sukcesów, które odniosłeś na polu zawodowym, przypomnienie sytuacji trudnych, problematycznych, które udało ci się rozwiązać.

Przeanalizuj jeszcze raz wymagania stawiane kandydatom na dane stanowisko i zastanów się, jakie wątpliwości mogą pojawić się u twojego potencjalnego pracodawcy. Jeżeli nie spełniasz tych oczekiwań w stu procentach, zastanów się, jakie fakty z doświadczenia zawodowego mogą zrekompensować te braki, np. w jakim czasie jesteś w stanie opanować język na oczekiwanym poziomie. CV absolwentów i osób wchodzących na rynek pracy jest mniej rozbudowane i skromniejsze niż osób mających doświadczenie zawodowe. To nie znaczy, ze CV ma zawierać trzy zdania. Umieszczamy w nim wszystko – praktyki, prace wakacyjne, staże itp. Rekruter patrzy wielopłaszczyznowo; ma świadomość, że osoba w tym wieku nie może być jeszcze specjalistą – szuka więc kogoś, kto próbował już innego zajęcia oprócz nauki i kto wykazuje predyspozycje do proponowanego stanowiska.

O spotkaniu:
Bez względu na to, jak silna jest twoja motywacja do podjęcia pracy i jak duże masz doświadczenie w rozmowach kwalifikacyjnych, każde kolejne spotkanie zazwyczaj wywołuje stres. Na pewno masz swoje sprawdzone sposoby, jak radzić sobie z tego rodzaju napięciami. Bardzo ważne jest, abyś wiedział jak najwięcej o tym, co może spotkać Cię podczas rozmowy. Informacje te pozwolą Ci poczuć się pewniej. Dlatego też, gdy będziesz zapraszany na rozmowę, zapytaj o jej charakter – może będziesz musiał rozwiązywać testy lub wykonywać innego typu zadania. Zabierz ze sobą kopie dyplomów, potwierdzających twoje wykształcenie, zaświadczenia o przebytych szkoleniach czy też pisemne referencje - dobrze, abyś miał je przy sobie, jeżeli rozmówca będzie chciał się zapoznać z tego typu dokumentami.

Zadbaj o to, aby spotkanie odbyło się w komfortowym dla Ciebie terminie i nie umawiaj się w przerwie na lunch ani w innym, mało dogodnym momencie.

Jak zachowywać się podczas rozmowy?

Przebieg rozmowy kwalifikacyjnej decyduje o przejściu do kolejnych etapów rekrutacji. W jej trakcie oceniane są nie tylko twoja wiedza i kwalifikacje, ale także sposób, w jaki zaprezentujesz się potencjalnemu pracodawcy. Warto zatem poświęcić czas na odpowiednie przygotowanie się do rozmowy.

1. Pierwsze wrażenie
Wywarcie dobrego wrażenie ma ogromny wpływ na opinię osoby, z którą się spotykasz. Masz na to tylko kilkanaście sekund. Należy bezwzględnie przestrzegać punktualności; jeżeli wydarzyło się coś niespodziewanego, co uniemożliwia ci przybycie na spotkanie w umówionym terminie, koniecznie poinformuj o tym rozmówcę. Witając się, należy pamiętać o swobodnym, ale zdecydowanym uścisku dłoni, uśmiechu i kontakcie wzrokowym. Koniecznie wyłącz telefon!

2. Jak odpowiadać na pytania?
Staraj się odpowiadać na pytania w miarę krótko, konkretnie i rzeczowo. Nie próbuj powiedzieć wszystkiego - zbyt rozbudowane odpowiedzi mogą szybko zniechęcić słuchającego.
Nie obawiaj się powiedzieć, że czegoś nie wiesz. Nie udawaj, że znasz się na wszystkim.
Bądź aktywnym uczestnikiem rozmowy, wykaż zainteresowanie działalnością firmy, jej strukturą, możliwościami rozwoju. Nie przerywaj, ale postaraj się zadać pytania dotyczące przyszłego stanowiska pracy, zakresu obowiązków, wynagrodzenia.
Pamiętaj! Bądź wiarygodny, nie przedstawiaj fałszywych informacji i nie staraj się zaprezentować zgodnie z oczekiwaniami firmy, jeżeli ich nie spełniasz. Kłamstwa szybko wyjdą na jaw!
Postaraj się nawiązać kontakt wzrokowy z rozmówcą: prezentuj otwartą postawę ciała (nie zasłaniaj się niczym ani nie odchylaj do tyłu). Uważnie słuchaj pytań i staraj się dostosować tempo swojej wypowiedzi do sposobu mówienia rozmówcy.

3. Na zakończenie
Jeżeli wcześniej nie udzielono ci takich informacji, przy końcu rozmowy zapytaj o dalsze etapy rekrutacji, a także w jakim terminie otrzymasz informację o rezultacie odbytego spotkania. Nie może to przybrać formy zbyt nachalnej – jeśli rekruter nie zadzwonił we wtorek, choć obiecał, nie dzwoń w środę rano z pytaniem, co się dzieje. Termin podany przez rekrutera jest w dużej mierze orientacyjny. Rekruter powinien zadzwonić (lub napisać) do tych, którzy byli na rozmowie (nie do tych, którzy wysłali CV). Jeśli obiecano ci kontakt, próbuj dowiedzieć się, czy sprawa jest aktualna, najwcześniej w tydzień po podanym przez rekrutera terminie. Możesz to zrobić tylko raz. Więcej już nie wypada, a także nie warto. Jeśli otrzymamy odpowiedź negatywną, nie można nagabywać rekrutera pytaniami „dlaczego". Decyzji nie zmienimy, a możemy sobie zaszkodzić – wiele firm gromadzi CV na przyszłość i wraca do nich.

Czego nie robić w czasie rozmowy?

Podczas spotkania o pracę staraj się unikać poniższych błędów:

Brak przygotowania i brak entuzjazmu
Nieznajomość podstawowych informacji o firmie i oferowanym stanowisku jest jednym z przejawów braku zainteresowania i słabej motywacji do pracy. Jeśli zatem ktoś inny wykaże większą motywację, będzie miał większe szanse na zatrudnienie.

Niepunktualność
Nie spóźniaj się! Każdemu z nas oczywiście zdarzają się nieprzewidziane sytuacje, wówczas należy telefonicznie uprzedzić o swoim spóźnieniu. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której rekruter dzwoni do kandydata, mówiąc „umawialiśmy się dziesięć minut temu panie Piotrze?". A pan Piotr odpowiada: „Tak, tak, potrzebuję jeszcze 15 minut, bo korki". Pan Piotr zrobił wrażenie osoby niepoważnej. Ustal plan dojazdu - czy możesz korzystać z transportu publicznego, jaka jest odległość od przystanku do siedziby firmy. Zaplanuj czas dojazdu (przewidując różne utrudnienia, które możesz napotkać na swojej drodze, zwłaszcza korki, opóźnienia komunikacji, trudności z zaparkowaniem itp.).
Jeżeli jeździsz na wózku, ustal wcześniej, czy w budynku, do którego się wybierasz, są zlikwidowane bariery architektoniczne. Jeśli miejsce, do którego jedziesz, jest ci zupełnie nieznane, spróbuj przed wyznaczonym terminem rozmowy przemierzyć trasę, którą będziesz musiał pokonać, jadąc do pracodawcy (w ten sposób najlepiej zorientujesz się, ile potrzeba czasu, jakie są dostępne środki lokomocji, z jakimi utrudnieniami możesz się spotkać itp.).

Nieodpowiedni stosunek do rozmówcy
Twoje zachowanie podczas rozmowy rekrutacyjnej świadczy o twoim podejściu do innych ludzi. Zawsze powinieneś zachowywać się z szacunkiem, niezależnie od tego, z kim rozmawiasz.

Nieodpowiedni ubiór i sposób zachowania
Nieodpowiedni strój odbierany jest przez osoby rekrutujące jako brak szacunku i nieznajomość podstawowych zasad w biznesie. Bez względu na rodzaj oferowanej pracy powinieneś przyjść na interview elegancko ubrany.

Dobór ubioru zależy od zasobności własnej szafy, stanowiska, o które ubiega się kandydat, i kultury firmy. Panów obowiązuje garnitur, panie zaś garsonka, sukienka lub kostium. Spódnica powinna mieć długość odrobinę powyżej kolan, koniecznie rajstopy lub pończochy (nawet latem) oraz pełne buty. Kolor czarny zgodnie z regułami savoir vivreu obowiązuje po godz. 19.00, a więc zalecane są raczej inne, stonowane kolory. Należy uważać, aby w stroju nie było jakiegoś „ dziwnego" elementu, który odwróci uwagę od osoby (biżuteria u pań, sygnety u panów). Strój musi być wygodny, aby jak najmniej myśleć o nim w czasie rozmowy. Uwaga panie – najważniejszy element garderoby to buty i fryzura, źle dobrane lub nieporządne zburzą nawet elegancję kostiumu Chanel. Kolor manicure – pastelowy.
Dopuszczamy wyjątki. Są miejsca w obszarze artystycznym, gdzie zasady są luźniejsze. Ale szukając pierwszej pracy i nie mając gwarancji, że jest się bardzo dobrym kandydatem, lepiej postawić na klasykę.

Przejęcie inicjatywy
Bywają kandydaci, którzy zachowują się na interview tak, jakby oferowaną pracę mieli już „w kieszeni". Rozsiadają się na krześle, rozglądają po pokoju jak po własnym gabinecie. Są tak pewni swojej wartości, że rozmowę zaczynają od wypytywania o przyszłą pracę i o zarobki. Pamiętajmy, że odpowiednia doza pokory i skromności jest zawsze w cenie.

Odpowiedzi nie na temat
Wysłuchanie i zrozumienie pytania to oznaka inteligencji i kultury osoby, biorącej udział w spotkaniu. Zdarza się, że kandydaci zaczynają odpowiadać na pytanie, zanim rozmówca dokończy jego zadawanie. Takie zachowanie dyskredytuje cię w oczach potencjalnego pracodawcy i prowadzi często do błędnego rozumienia pytań. Nie próbuj zgadywać, jakie będą pytania i nie odpowiadaj, kiedy nie jesteś pytany.

Odpowiadanie na pytania „tak" lub „nie"
Potencjalny rozmówca umawia się z tobą na spotkanie, by dowiedzieć się czegoś na twój temat. Bywają jednak kandydaci, którzy na każde pytanie odpowiadają zdawkowym „tak" lub „nie". Takie zachowanie świadczy o braku zdolności komunikacyjnych. Większość pytań, zadawanych w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej ma charakter otwarty i wymaga wyczerpującej odpowiedzi. Z drugiej strony, uważaj aby nie popaść w gadulstwo.

Brak pytań ze strony kandydata
Wielu kandydatów boi się zadawać pytania. Tymczasem brak pytań z ich strony może zostać odebrany jako świadectwo małego zainteresowania ofertą. Twoim zadaniem jest uzyskanie informacji na temat stanowiska, o które się starasz. Wykorzystaj w tym celu ostatni etap rozmowy rekrutacyjnej. Warto dowiedzieć się jak najwięcej – jeśli pracodawca nie opowiedział wyczerpująco, na czym polega praca, pytaj! Na przykład o to, z kim powinieneś się kontaktować w przypadku przedłużającego się braku odpowiedzi. Pamiętaj, że pytania świadczą o zainteresowaniu przedstawioną ofertą i o zrozumieniu oczekiwań pracodawcy.

Przedstawianie poprzedniego lub obecnego pracodawcy w negatywnym świetle
Trudna sprawa. Wielu kandydatów na pytanie o przyczyny decyzji o zmianie pracy odpowiada wyznaniami na temat złej atmosfery w pracy i braku profesjonalizmu ze strony szefa. Nigdy tego nie rób! Potencjalny pracodawca może zostać Twoim szefem, więc uwagi pod adresem byłego przełożonego może traktować jako dowód negatywnej postawy wobec każdego z nich. Zamiast mówić „kłóciliśmy się z szefem bez ustanku", lepiej użyj bardziej dyplomatycznego zwrotu, np. „nasze poglądy znacznie się różniły". Czasem z CV jasno wynika, że to nie o to chod