Strona fazon.pl wykorzystuje pliki cookies.

Pozytywna motywacja

  • Drukuj

Nawet we własnej, małej jeszcze firmie dobrze motywować pracownika, siebie zresztą także.


W stosunku do siebie raczej nie stosujemy kar, no chyba, że za karę uznajemy, że sami siebie obwiniamy za nie dopilnowanie jakiś terminów, nie przyłożenie się do wykonywanej pracy.


Udowodnione jest, że nagradzanie przynosi lepszy skutek. Siebie także nagradzamy za udany kontrakt, pozyskanie dużego zamówienia raczej kupimy coś miłego lub pójdziemy na dobry obiad. Nagradzanie daje lepsze nastawienie na osiągnięcie wyniku i odwołuje się do reguły wzajemności, czyli jeśli komuś coś dasz, on Ci się chętniej odwdzięczy.


Firmy często motywują płacąc dodatkowe premie, płacąc za kursy, szkolenia, czasem mogą być to bony prezentowe.


Dopiero w firmie gdzie zarobki są na dobrym poziomie i nie chcemy ich podnosić, możemy poszukać innych metod motywacji i stosować motywację pozafinansową.


Narzędzia motywacji pozafinansowej to wszystkie elementy mające silnie motywujący charakter, ale bezpośrednio nieprzeliczalne na pieniądze. Odwołują się one nie do zaspokojenie podstawowych potrzeb człowiek jakie zapewniają właśnie pieniądze, ale do tych bardziej złożonych, takich jak potrzeba osiągnięć, sukcesu czy przynależności.


Do tego możemy wykorzystać nagradzanie w firmie pochwały publicznej, maila za przestrzeganie kultury organizacyjnej firmy, czyli to, w jaki sposób komunikujemy się w firmie, czyli jaka jest kultura organizacyjna, jakie jest pierwsze wrażenie naszych klientów, jakie postawy i zachowania są oczekiwane, jak wyrażany jest szacunek pracownikom wszystkich szczebli.


Ważnym elementem motywacji jest system ocen pracowników, jego celem jest stworzenie systemu informacji o pracownikach, który umożliwi stworzenie najlepszych warunków dla najlepszego i najpełniejszego rozwoju pracowników, których rozwój przyczynia się przecież do rozwoju firmy. Pracownik będzie wiedział jakie są w stosunku do niego wymagania, jak może się rozwinąć, otrzyma informację zwrotną dotyczącą jego pracy w firmie. Taką informację zwrotną nazywamy feedback. Bez informacji o naszej pracy, w ogóle trudno byłoby pracować, ponieważ nie wiedzielibyśmy, czy idziemy we właściwym kierunku, czy nawet mimowolnie nie popełniamy jakiś błędów. Pracownik uzyskuje poczucie, że jego praca jest zauważana a więc ważna, a on czuje się bezpieczny, że nie przegapi błędu, bo błędy są normalne, tylko trzeba je poprawiać. Aby informacja zwrotna była narzędziem skutecznym, powinna koncentrować się na danym zachowaniu, a nie na osobie. Musi być konkretna, czyli wiadomo, którego faktu dotyczy i rzeczowa, bez zbędnych emocji. To wbrew pozorom ma nie być ocena: dobrze, źle, tylko opinia na temat pracy zawierająca i dobre i gorsze strony naszej pracy. Specjaliści proponują metodę kanapki, czyli zaczynanie od dobrych rzeczy, później tych gorszych i zakończenie dobrymi. Warto wskazać co wpłynęło na taki a nie inny odbiór oraz wspólnie zastanowić się nad tym jak można poprawić to co nie wychodzi. Czasami dobre praktyki jakieś osoby warto docenić publicznie.


Motywowanie nie jest łatwe, ale warto się nad nim zastanawiać i próbować wdrożyć bo zadowolony pracownik, to dobry pracownik.

 

 

Źródło: FAZON